Duiken in Moalboal en Oslob

Gisterochtend hadden we afgesproken met Alberto onze duikinstructeur. Voor onze ‘Discover Scuba’ gingen we eerst met onze apparatuur het zwembad in. Hier werd alles rustig uitgelegd en gingen we een beetje oefenen. Nadat we de beginselen onder de knie hadden waren we klaar voor onze eerste echte duik.

Eerste duik
We liepen van het zwembad naar de overkant om de zee in te gaan. Eenmaal in het water trokken we onze flippers aan en begonnen we met de afdaling. In het begin was het nog een beetje onwennig en voelde het vreemd. Al gauw waren we gewend, oortjes geklaard en vanaf toen was het alleen nog maar genieten. Hierbij enkele foto’s van wat we gezien hebben.

En jaja ook hier kwamen we een schildpad tegen, dit keer wel op de foto!

Eenmaal weer aan land zei onze instructeur dat het heel goed gegaan was en hij stelde voor dat we ons brevet gingen halen. Dat vonden wij een goed idee, dus dat moesten we maar doen. ‘s middags kregen we wat studiemateriaal en hebben een instructievideo gekeken. Examen was zo geregeld en we hadden onze PADI Open Water license binnen. Mooi nu kunnen we nog wat gaan duiken deze vakantie en alle volgende!
De rest van de dag was het heerlijk weer en hebben we lekker bij het zwembad gelegen dat we helemaal voor onszelf hadden.

Duiken met walvishaaien in Oslob
Vanochtend vroeg werden we opgehaald met de auto voor onze trip naar Oslob. In dit plaatsje, ongeveer anderhalf uur bij Moalboal vandaan, kregen we de kans om te gaan duiken met walvishaaien. Iets wat we heel graag hoopten te kunnen gaan doen deze vakantie. Eenmaal aangekomen zagen we in het water af en toe al een rugvin boven komen…spannend! We trokken ons duikpak aan en gingen het water in. Onze gids zei dat we eerst naar de haaien toe gingen zwemmen en pas als we daar waren gingen duiken. Dit om zoveel mogelijk lucht te sparen, waardoor we zo lang mogelijk met de haaien onder water konden blijven. Al voordat we bij het afgesproken punt aangekomen waren kwamen we de eerste van dichtbij tegen. Wat een schitterend beest en wat groot! Gelijk maar wat foto’s genomen.

Iets verderop gingen we duiken zodat we perfect zicht hadden. Onder water bleek dat wij de enige duikers waren dus dat was ook perfect. Vanaf het oppervlakte werden de dieren naar ons toegelokt doordat ze vanuit de boot gevoerd werden met garnalen. Uiteindelijk zwommen we temidden van drie walvishaaien! We keken onze ogen uit, dit was echt waanzinnig mooi om mee te maken. Ze bewogen heel rustig door het water en waren heel relaxed. Ze worden hier dan ook ‘gentle giants’ genoemd We moesten alleen af en toe even uitkijken dat we niet geraakt werden door een staart als we erachter zaten. Na ongeveer een uur was onze zuurstof op en moesten we helaas weer naar land. Ongekend mooi en echt een aanrader voor iedereen!

Toen we weer terug waren in Moalboal waren we behoorlijk moe van de reis en alle opwinding van het duiken dus zijn we weer lekker bij ons zwembad gaan liggen, dat we wederom voor onszelf hadden. Morgen reizen we weer verder naar het volgende eiland, Bohol. We houden jullie op de hoogte!